Ainoa oikea uskonto

Jehovan todistajat tahtoivat pelastaa sieluni turhan usein. Mainoskiellon lisäksi ovessani on nyt myös toinen kyltti.

”Ei uskonnon tyrkytystä.”

Olen saanut olla rauhassa. Tosin se saattaa olla alaoveen lisätyn ovikoodilukon ansiota.

Nyt herätysliike nimeltä Vapaa-ajattelijat aikoo pelastaa minut omalla kampanjallaan. He aikovat ostaa linja-autojen kylkiin mainostilaa saarnatakseen ateistisia iskulauseita.

Pelkään pahaa, että seuraavaksi ryhmän edustajat keksivät pysäyttää minut kadulla tyrkyttääkseen lappujaan. Siinä vaiheessa totean, että menkää nyt jumalauta helvettiin häiriköimästä.

Molemmat vakaumuksen väkisintyrkyttäjät ovat yhtä vastenmielisiä, vaikka henkilökohtainen mielipiteeni uskonnosta on takuulla lähempänä vapaa-ajattelijoita kuin Jehovan todistajia.

On hieman huvittavaa, kun taivaan autuutta julistavat uskonnolliset yhteisöt kahmivat roppakaupalla maallista mammonaa. Jeesus taisi nimenomaan saarnata omaisuuden turhuutta ja antamisen autuutta.

Vielä naurettavampaa on, kun uskonnottomien lahko kerää kannattajiltaan kymmenyksiä julistaakseen uskonkappaleitaan uskonnollisella kiihkolla. He toteuttavat sitä inhimillisen käyttäytymisen piirrettä, jota fanaattisesti kritisoivat: yrittävät käännyttää muita uskomaan samalla tavalla kuin he itse uskovat.

Kyseessä on ihmistyyppi, joka keskiajalla olisi syöksynyt peitsi tanassa ristiretkelle käännyttämään pakanoita ainoaan oikeaan uskoon. Vielä sata vuotta sitten moni heistä olisi saarnannut suu vaahdossa, miten Jumala heittää palavan kiven vääräuskoisten päähän.

Nyt höyrypäisimmät vaativat esimerkiksi Suomen lipun uusiksi piirtämistä, koska siinä on risti. Seurakuntatalon käyttäminen vaalihuoneistona on kuulemma sortoa. Partiolupauksessa mainittava Jumala estää heidän lapsiaan osallistumasta partiotoimintaan.

Minä sanon, että vapaa ajattelu on touhusta kaukana. Vapaamielinen ajattelija hyväksyy muiden vakaumukset ja kulttuurin moninaisuuden. Hän ymmärtää, että saatta erehtyä myös itse. Täydellistä varmuutta uskon asioista ei ole kenelläkään.

Fundamentalistinen aatteellisuus on vapauden vastakohta — aivan riippumatta siitä, onko aate uskonnollinen, uskonnoton vai poliittinen.

Olen kiitollinen kristinuskolle. Kristillisen tradition kehityksen tuloksena elän vapaassa länsimaisessa yhteiskunnassa, jossa me saamme ajatella ja toteuttaa itseämme jotakuinkin niin kuin haluamme. Näyttäkää minulle muslimimaa, jossa voi pilkata islamia bussin kyljessä.

Seppo Honkanen

Aviisin pääkirjoitus 6/2009

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s